Hvis du ofte begår dig på internettet, så har du nok en gang eller to hørt om begrebet VPN. Det er de færreste der egentlig forstår det og hvis ikke det er et emne man bruger så ofte, så kan det da også virke ganske kompliceret. Det er nemlig ikke noget, som den gennemsnitlige bruger af internettet ser den store værdi i, men hvis man tit og ofte finder ud af, at man bruger meget tid på diverse sider og måske har gang i lidt mere avancerede ting, så kan det faktisk være en rigtig god idé at undersøge hvad det kan gøre for dig.
Det kan du bruge en VPN som hotspot shield til
Først og fremmest er det rigtig smart lige at få på plads hvad en VPN egentlig er. Selve forkortelsen står nemlig for virtual private network. Det bliver man ikke umiddelbart mange gange klogere af, men det betyder i princippet bare, at man gennem nogle processer får et ”offentligt” netværk til at være privat, således at din specifikke identitet ikke kan spores. Det er netop hvad hotspot shield gør, hvilket gør den som VPN får gode anmeldelser. Det kan lyde ret lyssky, men der er faktisk mange praktiske muligheder der ligger bag dette. Det man nemlig kan bruge det til er ganske enkelt, at man kan afkoble sin egen identitet hos den computer med sidder med hos de aktiviteter man laver over internettet. Det gør man ved at skabe en forbindelse direkte til et andet netværk, men gennem internettet. Det er f.eks. utroligt vigtigt hvis man er en stor virksomhed, som gerne vil formidle en masse information, men ikke vil have at konkurrenten får nys om de nyeste produktændringer.
Er en VPN kun noget for folk der downloader?
Ofte hører man om VPN som f.eks. hotspot shield i forbindelse med nogen, som downloader ting og sager på nettet, som de ikke vil forbindes med. Selvom det også er en mulighed med VPN, så er det kun en brøkdel af hvad det egentlig bruges til. En VPN som f.eks. hotspot shield bruges nemlig af mange virksomheder i hele verden, som måske har datterselskaber i andre lande eller afdelinger andre steder i samme land. En VPN lader så vedkommende få en direkte forbindelse til det netværk, som man gerne vil være en del af, så man f.eks. kan se datterselskabets salgstal eller tilgå deres marketingsmateriale. Det giver altså en bedre sammenhæng i virksomheden og meget større effektivitet generelt.